Het was super druk bij de start. Honderden Hongaren kwamen hun vrienden, familie en onbekenden uitzwaaien. Als team met vrijwel geen stickers op onze auto en een verloren, ietwat onwennige blik in onze ogen waren we op een ongemakkelijke manier het middelpunt van wat Hongaarse spot. Maarja, aandacht is aandacht.
Met een inmiddels beetje bevriend Amerikaans team (zij waren ook dronken in de GPS-shop de dag ervoor) hebben we even wat koffie gedronken en rustig de volksliederen van Hongarije en Mali beluisterd. Toen maar eens in de auto gaan zitten, wij stonden in de tweede rij en hoefden nog lang niet weg, maar je probeert je dan toch zo goed mogelijk te organiseren en voor te bereiden op wat komen gaat. Nervositeit was wel een klein onderdeel van onze gemoedstoestand. Eén voor één reden de teams het startblok op, daar kreeg je je racesheet voor de eerste dag waar alle challenges op stonden en vlug spoot de eigenaar van de GPS shop nog wat Hongaarse drank in onze mond met een soort eau-de-cologne flesje. Nog even gevraagd of we het stoplicht aan het eind van het plein mochten negeren (er stonden wel hekken omheen, maar je weet maar nooit, om nou iemand aan te rijden in je eerste 120meter is ook niet echt een goed idee) en toen echt op weg.
Zoals de meeste teams even een extra rondje Heroes square gedaan om de eerste coördinaten in de GPS in te voeren. Op naar West-Hongarije! Voor het eerst terreinrijden! En dat op volledig bevroren grond. Na een uurtje scheuren in de bossen vonden we het eerste coördinaat bij een enorme steengroeve. Onderweg naar de volgende ging Rik als gevolg van wat frustratie over het niet kunnen vinden van het coördinaat iets te hard een bocht in met tot gevolg een ongewenste slip van zeker 180graden. Geen schade gelukkig. Een eerdere slip op weg naar Budapest bij een oprit van een snelweg heeft er wel voor gezorgd dat we toch in het vervolg proberen bochten wat rustiger te nemen op gladde ondergrond.
Intermezzo: hoe werken de geochallenges? Iedere ochtend krijgen we bij de ochtendoriëntatie een A4-tje met daarop een aantal vragen; meestal met coördinaten erbij. Op die plekken vinden we dan een cijfer, letter of object. Die moeten we opschrijven en er een foto van maken met tenminste één teamlid erbij. Cijfers die we vinden moeten we dan weer in volgende coördinaten inpassen, met letters moeten we plaatsnamen vinden en daar dan weer iets opzoeken. Sommige antwoorden moeten we zelf ook ergens opschrijven, want het kan zijn dat die in challenges van latere dagen nog een keer terug komen. Een soort giga speurtocht over de gehele route, met veel terreinrijden, super leuk!
Voorbeeld: Go to Via Adua 10 in Bra. Next to the Coop there is a wall. Next to the snail the name of a village is painted on the wall. Go to that village and seek the S. Firoenza parish. 66 meters from the entrance on Via Varusio are the coordinates for this question. What is the letter?
Uiteindelijk raakten we vandaag een beetje te geobsedeerd met het beantwoorden van de vragen. Pas tegen half 3 verlieten we het off-road terrein en toen moesten we nog richting Brescia (Noord-Italië) waar onze stop zou zijn. Maar omdat we niet gingen opgeven op onze eerste dag probeerden we ook op die route nog de geochallenges te doen die ervoor stonden; de grens over van Hongarije naar Slovenië midden in de bossen, nog een cijfer op een rots gezocht bij een groot tankstation (zonder succes) en toen was het echt een kwestie van kilometers vreten. Helaas was er op sommige stukken Sloveense snelweg geen hand voor ogen te zien door de mist, wat niet echt opschoot. We hebben ongeveer 15 van de 20 opdrachten (hopelijk correct) volbracht. Met stokjes tussen onze ogen kwamen we uiteindelijk om 1.45u aan bij het hotel, toen nog douchen (want dat had ook al 2 dagen niet meer gekund), foto’s op de laptop gezet, fototoestelaccu in het stopcontact gestopt en toen konden we eindelijk gaan slapen om kwart voor 3; om 6u zou de ochtendoriëntatie zijn, we hadden 3 uur om te slapen. Morgen begint de 3-daagse marathon met als eindpunt Merzouga, Marokko.
Kilometers: 851 (wij hebben er zeker 1000 gemaakt met het rondcrossen over het terrein).
Begin van de dag: 7u opstaan, half 9 op het plein, 10u weg!
Eind van de dag: 1.45 binnen in Brescia
Aantal uren gereden: 15u 45min
Slaapplek: hotel in Brescia (3u)
Reparaties: geen.
maandag 26 januari 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten